was successfully added to your cart.

EX – Amsterdam – o călătorie antreprenorială de 5 zile

România are nevoie de antreprenori. Pentru a ajunge la media Europeană de IMM/mia de locuitori, ţara noastră va trebui să-şi dubleze numărul de IMM-uri în următorii ani. De aceea, noi (Universitatea Alternativă, Educativa şi Maastricht School of Management) credem că trebuie să ajutăm cât mai mulţi tineri să descopere antreprenoriatul. Cultivând acest spirit într-un mediu potrivit, putem avea tineri care au puterea și abilitatea de a construi organizații, mobiliza resurse și rezolva probleme.

De aceea, în perioada 29 mai – 2 iunie, am organizat “EX- Amsterdam”, o experiență antreprenorială de 5 zile desfășurată în București și Amsterdam, în urma căreia 25 de liceeni excepţionali de clasa a XI-a şi-au răspuns la 3 întrebări esențiale pentru descoperirea traseului lor antreprenorial:

  • Ce este antreprenoriatul?
  • Este antreprenoriatul o opţiune de carieră pentru mine?
  • Cum pot deveni antreprenor?

Vineri, în prima zi a proiectului, în jurul orei 13:00, participanţii veniţi din toate colţurile ţării au început să umple sediul Universităţii Alternative. Curioşi şi entuziazmaţi, au început să interacţioneze pentru a se cunoaşte mai bine.  În prima parte, participanţii au aflat perspectiva despre antreprenoriat a majorităţii mentorilor care urmau să-i însoţească în călătoria la Amsterdam:  Cosmin Alexandru, Oana Ţoiu, Dora Surugiu, Traian Brumă, Alex Ghiţă şi Sergiu Neguţ.

În partea a doua a zilei, au avut ocazia să stea de vorbă cu doi antreprenori români: Cătălina Rusu (co-fondator TangoMeet) şi Dan Ştefan (fondator Autonom Rent a Car), sesiunea fiind moderată de Sergiu Neguţ. În cadrul acestei sesiunii, participanţii au avut ocazia să afle cum se vede antreprenoriatul prin perspectiva unor oameni care au ajuns “acolo sus”. La finalul primei sesiuni şi dupa o introducere în ce înseamnă antreprenoriatul făcută de Cosmin Alexandru, participanţii au început să genereze prima rundă de răspunsuri la cele 3 întrebari.

Apoi au avut ocazia să afle cum este antreprenoriatul pentru cineva care este la început de drum de la 4 tineri antreprenori din incubatorul de afaceri al UA: Andra – fondatoarea Skeptic Dog, Luiza – fondatoarea illu, Maxi – fondatorul Graspers și Silvia – fondatoarea Learnity. Toți patru urmau să meargă împreună cu liceenii la Amsterdam – fiecare fiind “buddy” pentru o echipă de 5 liceeni.

După ce au fost introduşi în lumea antreprenoriatului, participanţii au fost împărţiţi în 5 echipe de câte 5, şi au fost introduşi în jocul EX-Amsterdam: un parcurs cu 9 provocări antreprenoriale pentru care fiecare echipă primește EXP (Experience) Points în urma realizării provocărilor.

Ziua de sâmbătă a fost dedicat în mare parte călătoriei, şi după un drum de 9 ore în care au avut provocarea pe echipe de a cunoaşte toţi participanţii, au ajuns la Team Academy Amsterdam, unde Stefan şi Teddy, doi studenţi ai TA au prezentat universitatea. Modelul alternativ de a învăţa antreprenoriat, axat foarte mult pe lucru în echipă, învăţare prin realizarea unui business real şi obiective de profit în locul examenelor clasice, i-a încântat pe cei 25 de liceeni care încep să-şi aleagă viitoarele facultăţi.  Ultima provocare a zilei a fost aceea de a cunoaşte Amsterdam-ul printr-o perspectivă antreprenorială, de a folosi metode din design thinking şi de a interacţiona cu oamenii pentru a le înţelege cât mai bine contextul, astfel încât să fie pregătiţi de provocarea următoarei zile.

Duminică au avut cea mai mare provocare: aceea de a-şi demonstra calităţile de antreprenor, venind cu o idee prin care să ofere valoare oamenilor din Amsterdam, şi făcând minim 50 de euro/echipă până la finalul zilei. Deşi provocarea în sine era destul de mare, duminică a şi plouat toată ziua, însă echipele nu s-au lăsat descurajate şi au văzut în ploaie o oportunitate. După 8 ore de mers prin oraş, din cele 5 echipe, 4 au depaşit pragul de 50 de euro, prin diverse variante, fie vânzând umbrele, “paid hugs” sau mesaje amuzante şi inspiraţionale. Aceştia au fost însoţiţi atât de mentori, cât şi de buddies, care însă nu au intervenit în procesul tinerilor de a face bani, ci i-au observat pentru a le da feedback cât mai personalizat.

La debrief-ul de la finalul zilei, concluziile participanţilor au fost că nu trebuie să te limitezi singur, că trebuie să ai curaj să ieşi din zona de confort pentru a-ţi pune în practică ideile.

După ce au experimentat antreprenoriatul pe propria piele, luni au avut ocazia să propună un plan de marketing pentru a aduce în România un business  făcut de studenţii de la Team Academy: eșarfe din lână de alpaca. După ce au auzit poveşti din călătoriile de învăţare ale celor din Team Academy, liceeni şi-au prezentat soluţiile de marketing în faţa unui juriu şi a celorlalţi participanţi.

Marţi, în prima parte a zilei au cunoscut doi antreprenori sociali din comunitatea Global Shapers: Rowinda Appelman, care se recomandă ca fiind un “city builder” al Amsterdam-ului, dar şi adviser al NATO, şi Mirwais Momand, antreprenor care a dezvoltat o fabrică de lactate în Kabul. În partea a doua a zilei fiecare dintre participanţi a primit feedback personalizat pe planul lor de a deveni antreprenori de la insoţitorii şi mentorii lor, care i-au urmărit în cele 4 zile.

După 5 zile de învăţat antreprenoriat într-un mod cât se poate de aplicat, cei 25 de participanţi au declarat că şi-au răspuns la cele 3 întrebări şi că se simt pregătiţi să-şi deschidă propria afacere în următorii ani.  După această excursie, ei pleacă în propria lor călătorie antreprenorială cu mai multe cunoştinţe, cu contacte şi cu încredere că pot reuşi ceea ce-şi propun. Şi noi avem încredere în ei şi suntem convinşi că-i vom vedea crescând în antreprenorii de care România are nevoie.

ex-amsterdam-all