Se spune că singurul lucru constant este schimbarea, lucru pe care îl putem observa în fiecare zi, în toate contextele în care ne aflăm. În Universitatea Alternativă, schimbările au fost mereu balansate cu „backbone” – acea coloană vertebrală la care ne raportăm de fiecare dată când apar lucruri noi. Şi cu cât treci prin mai multe schimbări, cu atât vezi mai clar care este fundaţia Universităţii. Pentru mine, această coloană vertebrală a organizaţiei este formată din procesul de autonomie în învăţare şi din CAMP, subiectul despre care vă povestesc în acest articol.

Camp-ul UA este prima experienţă de care te „loveşti” ca student şi una cu impact puternic, de care îţi aminteşti cu drag de fiecare dată. Este experiența a cărei următoare ediţii o aştepţi încă de la ziua de plecare şi pe care o povesteşti tuturor apropiaţilor cu o bucurie aparte în glas.

Anul acesta am primit o provocare din partea echipei Universităţii Alternative: să aduc un plus acestui CAMP, prin „gamification”. Curios din fire, am întrebat ce vor mai exact să obţină şi am găsit trei direcţii: să facă studenţii mai responsabili (cu trezirea, pregătirea meselor etc.), să întărească relaţiile dintre studenţi şi să fie distractiv.

Am acceptat provocarea încântat şi am început să construiesc jocul. Fiind 80 de studenţi, s-au format 5 echipe, numai una şi una : Jello mello, Văz-Duhhh, Porto-caliente, Pantera Roz Bombon, Fiii soarelui şi ZZ – za Red Onez. Am folosit un clasament pe echipe, actualizat la finalul fiecărei zile pentru a creşte competitivitatea, pentru a transforma totul într-un joc în care merită să te implici pentru a câştiga puncte. Misiunile au fost atât de echipă, cât şi individuale, iar punctele individuale se adunau tot la echipă. „Selfie”-uri cu şoferul, „battle”-uri pe ringul de dans, probe la olimpiadă şi pupat sărbătoritul sunt doar câteva exemple de provocări distractive, consolidându-le pe cele de responsabilitate şi pe cele de echipă.

Trecând un pic de elementele de joc („gamification”) folosite, se spune că o imagine face cât 1000 de cuvinte, aşa că am pentru voi câteva mii de cuvinte mai jos :

 

La celălalt capăt al jocului, dincolo de provocări am văzut ce fel de studenţi învaţă în Universitatea Alternativă. Am văzut oameni care ştiu să se distreze, care se provoacă şi ies din zona de confort, care se încurajează şi se susţin în toate situaţiile dificile, care se deschid şi discută liber despre ceea ce simt şi trăiesc, care înţeleg că dincolo de nişte provocări şi de un joc cultivăm obiceiuri şi atitudini sănătoase şi constructive.

După cum zicea chiar Angela Dimișcă: „Dragă Game Master, jocul acesta a fost unul dintre cele mai bune lucruri din CAMP. Deşi nu ţi-am trimis toate provocările, eu am răspuns tuturor pentru că mi-au plăcut şi au avut sens pentru mine. Mi-a plăcut că am primit unele provocări prin mesaje şi le vedeam la timp şi că în fiecare zi aveai grijă de actualizarea punctajului. Totodată, provocările ne-au apropiat mai mult ca grup, ceea ce a fost amuzant şi de ajutor. Îţi mulţumesc mult pentru că ai dat sare şi piper CAMP-ului şi pentru că mi-ai dat impulsul să fac un pas pe care îl aştept de un an. Hope to be back next year :).”

După toate aceste momente trăite puternic alături de studenţii UA în CAMP, am prins mai multă încredere în misiunea mea. Traseul meu se leagă de echipa Playful, alături de care mi-am propus să răspândesc bucuria jocului în toate mediile şi organizaţiile cu care interacţionăm, inclusiv în Universitatea Alternativă. Promit să vă ţin şi pe voi la curent cu proiecte, poveşti şi informaţii despre gamification pe site-ul nostruwww.playful.solutions.

Cu drag,

Maestrul Jocului