was successfully added to your cart.

Acum 5 ani, Luiza intra în comunitatea Universității Alternative cu gând de antreprenoriat, explorând, testând și îmbrățișând toate provocările unei afaceri. A început cu un atelier de creație vestimentare, a continuat cu un start-up de dezvoltare personală, iar acum e parte dintr-un program de educație antreprenorială pentru copii alături de care construiește mici afaceri prin care ei își dezvoltă abilități de viață. Testând toate astea, a ajuns să descopere o nouă pasiune, pentru educație și școli , motiv pentru care a ținut tare mult să participe la cursul Schools Around the World. Despre călătoria prin curs și ultima provocare cu care au ieșit ne povestește chiar ea. 

Am crescut într-un sistem alternativ în care am învățat să chestionez, să nu mai iau lucrurile ca pe un “așa se face” sau “așa trebuie”, ci ca pe o alternativă pe care aleg să o întorc pe toate părțile până aflu dacă e despre mine. Și de aici se deschide o altă lume!

De trei ani sunt educator și “wanna be champion” pentru copiii cu care lucrez la Ken Academy. Învăț în fiecare zi de la ei și împreună cu ei. Învăț să mă dezvăț în fiecare moment de “ce zice lumea”, de ce m-a învățat sistemul, de cum îmi zic cei prea prinși în el că ar trebui să arate educația. Între timp am descoperit că mai sunt și alții care practică învățul și dezvățul acesta, “alții” care erau chiar sub nasul meu, în comunitatea Edu a Universității Alternative.

Acum trei luni, ceva ce trebuia să fie un curs despre școlile din întreagă lume s-a transformat într-o călătorie colectivă de învățare, cu o energie aparte. Am pornit la drum alături de alți 14 alternativi curioși și pasionați de educație, pentru a ne dezvăța de sistem și a învață despre alte modele de educație, despre cum poate fi cultivată învățarea. Intențiile noastre variază de la începerea unei școli până la explorarea învățării în cele mai diverse forme, la aflarea unor povești și scrierea altora noi. Intenția mea e clară: să construiesc o școală, iar pentru asta fac pași mici zi de zi. Mai știu un lucru: că nu știu multe, dar cursul Schools Around The World mi-a arătat o lume pe care abia aștept să o descopăr și de la care o să învăț la nebunie.

Una dintre etapele acestei călătorii presupune realizarea unei liste de șapte școli și modele de educație care mă atrag și pe care aș vrea să le studiez. De fapt, nu e doar o listă, este o modalitate mai puternică de a gândi, de a vorbi despre ideile fiecăruia dintre noi și despre viziunea asupra învățării. Este o sursă de speranță, o listă de dorințe, o tolbă de idei practice. Așa am ajuns cu lista de școli până în India, unde l-am cunoscut online pe Manish Jain, fondator al Swaraj University, un gânditor revoluționar și un evanghelist al conceptului de dezvățare. La mii de kilometri distanță și Mexicul avea să ne zică povești, prin Victoria Haro, fondator al Universidad del Medio Ambiente. Mamă a doi adolescenți, Victoria este un reper pentru cum trăiește, creează și învață la nebunie

Cea mai recentă oprire m-a purtat într-o vizită mai aproape de casă, la Verita Internațional School. Aici, alături de ceilalți colegi de învățare, am luat școală din scoarță în scoarță și am învățat să o studiez. Am observat, am ascultat, am pus întrebări, am făcut ochii cât cepele, am zâmbit ghiduș când vedeam șiruri de copii, mi-am luat notițe, am dat nas în nas cu un mediu prietenos cu oameni deschiși, un mediu în care dezvoltarea socio-emoțională a copilului este o prioritate. Așa am descoperit că ceea ce făceam intuitiv la cursurile mele este un model creat în USA și se numește “social emoțional learning”. Și da, o să fie și în școala mea!

Dar ce-ar fi învățarea fără să ne provocăm cu blândețe, desigur?

Cel puțin o școală va fi creată în urma inspirației acestui curs și vom hrăni această intenție “jucându-ne” fără presiune. Pe primul loc de joacă și experimentare noi l-am numit ”Hackaton”. Ne-am adunat toți 14 pentru o zi întreagă și am creat un spațiu pentru idei crețe, furtună de creiere și un manifest. Timp de opt ore am conturat un model de școală uitându-ne la 5 piloni: context, oameni, filosofie, design și organizare. Opt ore în care am trăit că și cum am fi fost elevii propriei noastre școli.

Ce a ieșit nu e doar un model de școală, e mai mult de atât.

Ne dorim ca la sat sau la oraș, alături de copiii care sunt deja parte din sistemul tradițional sau cei care nu au acces la educație, alături de cei care au acum 2-3 ani și se pregătesc să intre într-un sistem, să construim învățarea altfel. Un mediu în care educația copilului pornește de la el și nevoile lui, un spațiu în care se învață prin joacă și experimentare, o școală în care copiii stau la masă cu profesorii și au mai mult de un cuvânt de spus. Mai sunt multe de spus cu privire la “Cum să arate școala? Cu cine? În ce context?”, dar într-un alt articol dedicat. 🙂

Momentan, avem o promisiune față de noi înșine și o participare activă la o schimbare pe care ne-o dorim. Avem un manifest, un crez îndrăzneț de a face lucrurile diferit și de a cultiva învățarea în felul nostru. Iar felul nostru se întâmplă deja prin te miri ce colțuri ale lumii și funcționează.

Noi doar alegem să ne buzunărim de curaj și un gram de nebunie, să nu ne oprim din visat, să ne suflecăm mânecile și să trecem la treabă aici, în România.