was successfully added to your cart.

Ana-Maria Mișca, alumn Universitatea Alternativă, este pasionată de psihologie și evoluția prin care fiecare dintre noi trecem pentru a ne atinge potențialul. A terminat facultatea de psihologie și de 5 ani lucrează în recrutare, însă dorința ei cea mai mare este să susțină oamenii în procesul lor personal de dezvoltare. În septembrie anul acesta își va lua diploma în psihoterapie gestalt, căreia i se dedică cu trup și suflet de 2 ani, ea însăși trecând prin multe procese interne pentru a-i putea susține și înțelege și pe alții. Până atunci, însă, lucrează la un blog prin care să promoveze terapia și beneficiile ei în secolul 21. Am rugat-o să împărtășască cu noi ‘pastila’ ei de stare de bine și cum experimentează dezvățarea în etapele vieții ei.

 

Societatea ne plasează la extreme: bine sau rău, reușită sau eșec, competent – incompetent, iar lista poate continua pe toate planurile vieții. Senzația mea este că dacă ne plasam într-una din extreme, cealaltă este exclusă automat de mintea noastră. Deși, eu cred ca ele se îmbină foarte bine dacă le lăsăm să se împrietenească și nu le punem etichete. Pentru că a face loc unui obicei nou, de cele mai multe ori, înseamnă să te desprinzi de unul vechi și asta implică o  etapă inițială de evaluare a obiceiurilor actuale, a resurselor și a vieții noastre, urmată de etapa de dezvățare de acelea care nu ni se mai potrivesc acum. Procesul implică încercare, eșec, reajustare, evoluție, și tot așa, până când ajungi la rezultatul dorit.

  • Dezvățarea este un proces de ajustare și reajustare, de răbdare.
  • E un proces cu ambele extreme, o parte plină de entuziasm și energie, dar și momente în care ești obosit și dai greș.
  • Este un proces conștient în care trebuie să evaluezi factorii care pot influența procesul.
  • Este un proces care poate dura de la câteva luni la câțiva ani, în funcție de cât de reticent ești la schimbare și de cât de înrădăcinate sunt obiceiurile și convingerile pe care le ai.

Procesul meu

Pentru că tot este la „modă”, vreau să vă povestesc despre procesul meu de a mă dezvăța de obiceiuri care nu mă ajutau și nu îmi aduceau niciun beneficiu.

Am început prin a învăța să mănânc „sănătos”, care, la bază, este un proces de descoperire, ajustare și încercare continuă de a găsi un echilibru în viață, în continuă schimbare și ea. Am pornit în călătoria asta în 2011 implementând câteva reguli despre alimentație și sport. Și pentru că eram studentă și nu aveam foarte multă presiune din alte planuri, mi-a ieșit inițial. Am reușit să îmi organizez mesele, să fac sport regulat și să fiu atentă la ce mănânc. Aceasta poveste extrem de frumoasă a funcționat 1 an până când m-am angajat și a intervenit o schimbare de planuri, o rearanjare a programului și redistribuire a energiei mele în direcții noi. Cu toate astea am rămas cu câteva principii de bază din perioada studenției: structura meselor, nevoia de a face sport și mișcare cât mai des.

Apoi am căutat să ajustez obiceiurile cu care m-am deprins în primul an de facultate la stilul nou de viață al celui de-al doilea an, cel în care făceam și voluntariat, mergeam și la cursuri, eram și angajată, și aveam și viață socială. Toată structura unui stil de viață sănătos s-a rearanjat pentru a-mi găsi iarăși un echilibru între a fi atentă la ce mănânc, când mănânc și cât de des fac sport, când găsesc timp să mă relaxez și să mă reîncarc.

Procesul s-a repetat până în prezent de vreo 5 ori și după fiecare am mai rămas cu câte un principiu pe care să îl includ stilului meu de viață.

Ce am învățat

Acum, după 8 ani de explorare și înțelegere a tiparelor după care funcționez eu, am grijă să nu scap din vedere mai multe elemente în procesul de dezvățare și învățare când trec într-o etapă nouă a vieții mele:

  • Viața este dinamică și noi ne schimbam mereu.
  • Răbdare cu tine să nu renunți la proces doar pentru că ai avut un moment de „greșeală”.
  • Disciplina are un rol extrem de important în adoptarea unui obicei nou.
  • Prioritizarea conștientă a lucrurilor care sunt importante pentru noi.
  • Creierul se opune schimbării pentru că în acele momente consumă mult mai multă energie, iar el este un organ „deștept” care vrea să economisească pentru a supraviețui cât mai mult.
  • Să nu uităm că dacă ne-a ieșit o data, dar nu ne mai ținem de treaba, nu ne va ieși mereu – oricând ne putem întoarce la vechile obiceiuri care ne erau confortabile.
  • Să te înconjori constant de oameni care te susțin.

P.S. Să îți amintești să te bucuri de călătorie 😀

 

Înscrie-te la neswletter-ul despre dezvățare din aprilie pentru a învăța cum să fii mai stăpân pe alegerile tale. Mai multe detalii în acest link.